fredag den 30. august 2013

Italiensk brød

Dette er det nemmest og bedste brød jeg har prøvet at lave. Godt nok skal man lave brødet over 2 dage - men resultat er lækkert. Det skal prøves ... det kræver ingen æltning og tager ingen tid at lave.

Ingredienser
> 6 dl. lunkent vand - finger tilpas
> 750 g hvedemel
> 3 tsk salt
> 17 g gær (1/3 af en pakke)






1. dag
Gæren røres ud i det lunkne vand og noget af melet tilsættes - der røres godt til.
Derefter tilsættes resten af melet og saltet.
Dejen skal være klistret, og lige kunne slippe skålen, når man bruger en ske.





Nu dækkes dejen med hulsholdningsfilm, dog skal dejen have lidt luft :) Så jeg har ladet et lille hul stå åbent, som der kan ses på billedet.
Nu skal den bare stå i stuetemperatur i over 8 timer og hygge sig med sig selv.






2. dag
Nu gøres en bageplade klar og der drysses med på pladen - derefter hældes dejen ud på pladen og man samler den stille og rolig ved at folde siderne sammen (dejskraber er nemmest).
Nu skal den hæve i 2 timer (hvis jeg ikke har tid, lader jeg den hæve så lang tid jeg kan).






Efter hævning er dejen måske flydt ud i bradepanden - så bruges en dejskraber til at folde dejen sammen (stille og roligt).
Nu strøs mel på og den sættes nederst i en forvarmet ovn på 230 grader i 1 timer. 
Hvis brødet er ved at blive for mørkt på toppen, ligges et stykke sølvpapir over den - check efter 30 min.






Så er brødet færdigt - og det skal vikles ind i et fugtigt viskestykke i 1 time.
Velbekomme!








Opskriften er fundet på: Flensmarks Mad



1 kommentar: