mandag den 9. september 2013

Rød pesto brød





Jeg har engang fået et rødt brød meget da jeg boede hjemme, og da jeg kom i tanke om det, begyndte jeg at søge efter en opskrift. Det var godt nok ikke præcis det brød jeg fik dengang, men det her smager rigtig god. Det er nemt at bage, god kant og blødt indeni.



Ingredienser
> 130 g rød pesto
> 600 g hvedemel
> 1 dl olie
> 1 tsk salt
> 1 spsk sukker
> 4 dl mælk
> 25 g gær





Først lunes mælken til det er fingerlunt, og gæren opløses her.
Så tilsættes pesto og olien.






Nu tilsættes halvdelen af melet, så salt og sukker - der røres godt rundt.
Så tilsættes resten af melet og dejen æltes.
Den skal være lidt klistret, men ikke sådan den sidder fast på alle fingre. Men sådan at, når man ælter den, så slipper den lige fingrene, uden halvdelen af dejen sidder på dine fingre.
Nu skal den hæve i 30 min eller mere.


Efter at have hævet, æltes dejene igen og den presses flad på en bageplade.
Nu skal den hæve i 30 min eller mere igen.






Inden den puttes ind i ovnen ridses dejen, som man gerne vil, den pensles med mælk, vand eller æg, og der strøs lidt mel på.
Nu skal den have 30 min i ovnen på 210 grader - er færdig når det lyder hul.
Jeg viklede det ind i et fugtigt viskestykke bagefter.
Velbekomme!






Opskriften er fundet her.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar